.:[Double Click To][Close]:.
a
a

Tuesday, May 24, 2011

1リットルの涙 (1 Litre of Tears)

"why did this disease choose me?"


cuma 1 perkataan yg boleh dikatekan utk drama ni~~sedih


Aku just nak kongsi ngan korang je. Bagi yg dah tgok citer ni,korang tentu kagum dgn semangat Aya kan.Drama yg ditayangkan pada tahun 2005 ni mengambil dri sebuah kisah benar. Ia mengisahkan Aya,seorang gadis berusia 15 tahun yg bersekolah di sekolah tinggi yg aktif dlm bersukan,bijak dalam pelajaran dan mempunyai impian yg ingin dicapai. Namun,die terpaksa melupakan segala-galanya apabila die disahkan menghidap penyakit spinocerebellar degenerative disease atau spinocerebellar ataxia, satu penyakit yg jarang, incureable dan mewarisi keturunan.Ia menyerang bahagian cerebellum Aya. Hari demi hari Aya hilang kordinasi dan menyebabkan die hilang keseimbangan utk berdiri,sukar utk bercakap,mengalami masalah utk menelan makanan,sukar utk berjalan dan menulis. Penyakit ni mmg kejam kerana ia tidak affect minda pun.


Aya berjuang dan melawan penyakit itu sehingga ke akhir hayatnya. Semuanya tertulis di dalam buku yg ditulisnya dimana terhimpunnya puisi, kata-kata semangat dan luahan hati Aya. Sebuah Diari Air Mata. Buku tersebut telah memberi berjuta-juta semangat dan inspirasi kpada pesakit-pesakit yg lain. Aya menulis puisi-puisi tersebut di sekolah kurang upaya sebelum dia meninggal dunia.Pada usia 25 tahun Aya meninggal dlm tidur dimana dia tidak lagi merasai sakit dan mampu senyum di 'sana'.








ape yg ak blaja dari kisah Aya ni,Aya mmg seorg yg optimis, baik,positif dan terus tabah sehingga dia menghembuskan nafas yg terakhir pada umur 25 tahun. Walaupun org memandang dan mengata die, die terus mampu senyum. Oleh itu kita harus tabah dan bersikap positif.

“One day, when the time comes, I want to sleep amongst the flowers”
"I want to build a time machine and revisit the past"
 antara kata2 Aya yg menyentuh perasaan..





Aya Kitou 


Aya Kitou dgn ibunya Shioka Kitou


Aya Kitou


Aya Kitou (15 tahun)




Drama 1 litre of tears

antara scene dari drama 1 Litre of tears

ni time Ako marah kat adik die, Hiroki sbb die malu dkat kakak dieorg,Aya



ni time kawan2 Aya luah an prasaan dorg



ni time Aya yg rindu sgt kat mak die


poster drama 1 Litre of Tears


pelakon2 1 Litre of Tears:


Erika Sawajiri as Aya Ikeuchi


Yakushimaru Hiroko as Shioka Ikeuchi


Jinnai Takanori as Mizuo Ikeuchi


Narumi Riko as Ako Ikeuchi


Sanada Yuma as Hiroki Ikeuchi


Miyoshi Ai as Rika Ikeuchi


Fujiki Naohito as Mizuno Hiroshi


Nishikido Ryo as Haruto Asou 


Koide Saori as Mari Sugiura


Matsumoto Kana as Saki Matsumura


korang dah tgok citer ni blom??...sape x tgok mmg rugi...citer ni mmg banyak memberi pengajaran...mmg sesuai tajuk citer ni sbb bile korg tgok drama ni korang akan mengalirkan "1 Litre of Tears"